пʼятниця, 6 вересня 2013 р.

Вебінар з основ фотографії: резюме

Основи фотографії: завдання,
інструменти та практичні поради.


Дата проведення:
05.09.2013.

Автор та ведучий: Євгеній Морозов.



Якщо Ви придбаєте флейту, у Вас буде флейта. Якщо придбаєте фотоапарат, є велика вірогідність того, що Ви назвете себе фотографом. Зі збільшенням кількості фототехніки та спрощенням вмінь, необхідних для користування нею, з’являється багато посередніх фото. 20-30 років тому, можна було тільки мріяти про технічні можливості, доступні зараз фактично кожному. Але це не робить фотографію кращою, вона все одно залишаться посередньою, тому що феномен фотографія набагато яскравіший, глибший і значиміший, набагато цікавіший, ніж те, що ми можемо спостерігати, скажімо, в соціальних мережах.

На певному етапі фотопрактики в мене виникло питання: «Що таке хороша фотографія?» 10 з 10 фотографів з досвідом зйомки більш ніж 20 років, почувши це питання, перед відповіддю зробили паузу тривалістю мінімум у півхвилини. Цей факт дав мені зрозуміти, що хороша фотографія - настільки широке і необмежене поняття, що дати однозначну відповідь просто неможливо. У хорошому кадрі завжди буде щось незавершене, те що спонукатиме нас на роздуми.


Фотоапарат

Дуже часто чую питання: «Який дзеркальний фотоапарат придбати?» При цьому більшість навіть не розглядає цілі для яких купується фотоапарат. Людям, які не готові витрачати кошти на модернізацію своєї камери, які хочуть просто знімати сцени з життя, не тримаючи в голові купу інформації щодо налаштувань, які не збираються займатися творчою фотографією, буде більш ніж достатньо звичайної цифрової фотокамери. Якщо ж Ви відчуваєте, що всередині вас ховається творча натура, якій цифрова камера заважає реалізувати всі фантазії, купуйте дзеркальну фотокамеру, і через деякий час отримаєте кадри, які зачарують Вас, а можливо і весь світ.

Поради початківцям

Визначайте поля фотознімку. Фотографувати - значить прибирати з кадру все зайве. Завжди визначайте тему фотографії, кого або, що фотографуєте. Якщо, дивлячись на фото, важко зрозуміти, хто був об’єктом знімку, межі кадру встановлено явно не найкращим чином. Прибирайте з кадру все зайве, що не має відношення до Вашого задуму.

Правило третин. Це правило було відоме ще в стародавньому Єгипті, його властивості вивчали Евклід і Леонардо да Вінчі. Найпростіший опис золотого перетину звучить так: найкраща точка для розташування об'єкта зйомки - приблизно 1/3 від горизонтальної або вертикальної межі кадру. Розміщення важливих об'єктів в цих зорових точках виглядає природно і притягує увагу глядача. Якщо об’єкт буде зліва, Ваш кадр виглядатиме більш легким та відкритим. Якщо з правого боку, він буде більш цільним та завершеним.

Золотий прямокутник. По суті, це - послідовність чисел Фіббоначі (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 і т.д.). Кожного разу прямокутник ділитися на 2,3, 5 ... частин. Цей концепт прийшов до нас з далеких часів. Кажуть, що Леонардо Да Вінчі писав Мону Лізу використовуючи це правило. Застосовуйте це правило для акцентування уваги на об’єкті зйомки.

Звертайте увагу на світло. Саме по собі світло може бути кращим, або гіршим, але все залежить від точки зйомки. Лампа, ліхтар, вікно, сонце – будь яке джерело світла повинно знаходитися за спиною фотографа. В жодному разі не знімайте об’єкт на фоні вікна без додаткового світла, темний силует у такому випадку вам гарантовано. Але зовсім інша справа, якщо це Ваш творчий задум. Будьте обережними з зовнішнім спалахом – це не панацея. Якщо направити його прямо в об’єкт, фото буде пласким і нецікавим, а при поганому освітленні ще й  пересвіченим на фоні основної сцени.

Використовуйте підходящий режим зйомки. Незалежно від того, чим фотографуєте. Вдача - найкращий вчитель хорошого фотографа. Квіти, дощові краплі, вечірня фотосесія… Режими зйомки для певної погоди та різних сцен набагато полегшать Вашу роботу з фотокамерою і покращать ваші знімки, тому не буде зайвим розібратися з різними режимами вашого фотоапарату.

Обирайте правильний час для зйомки. Якщо я спостерігаю за певним об’єктом протягом певного часу, те, що відбувається, мене зачаровує. Це і є прокляттям фотографа. Якщо фотосесія не прив’язана до певної події, і ви можете обрати будь-який час для зйомки, обирайте його правильно. Найкращі знімки на природі виходять до 11 години дня і після 5-6 години вечора, коли сонце відповідно піднімається та сідає. Це зумовлено тим, що саме в цей час сонячне світло є найбільш м’яким та рівномірним. Також необхідно враховувати пору року. Романтичні фото краще знімати у час, коли сонце сіло за горизонт - саме тоді на 10-15 хвилин з’являється чаруюча помаранчево-фіолетово-блакитна лінія на горизонті, характерна для заходу сонця.

Робіть кадрування грамотно. Кадруйте  фото або трохи вище коліна, або трохи нижче. Не потрібно «ампутувати» тільки ступні або зап’ястя рук, це у будь-якому випадку виглядатиме погано. При знімках вище поясу попросіть модель тримати руки вище талії, наприклад, зімкнути їх поперед собою.

Знімайте фото на потрібному рівні. Найголовніше - бути абсолютно уважним до людини, серйозним і зрозумілим в своїх діях. Саме тоді знімок буде найбільш відкритим і правдивим. Вибір точки зйомки сильно впливає на емоційне сприйняття знімку. Запам'ятайте кілька простих правил:
  • Найкраща точка для портрету - на рівні очей, для портрету в повний зріст - на рівні пояса.
  • Намагайтеся знімати кадр так, щоб лінія горизонту не розділяла фотографію навпіл. Інакше глядачеві буде складно сфокусувати увагу на об'єктах у кадрі.
  • Тримайте камеру на рівні об'єкту зйомки, інакше ви ризикуєте отримати спотворені пропорції. Об'єкт, знятий зверху, здається меншим, ніж є насправді. Так, знімаючи з верхньої точки, на фотографії ви отримаєте людину маленького зросту.
  • Фотографуючи дітей або тварин, опустіться до рівня їхніх очей.

Будьте уважними з палітрою кольорів. Щоб зробити кадр, Вам потрібна камера, фотограф і тема. Саме тема і буде визначати інтерес фотографа. Яскраві кольори, особливо червоний, рожевий, жовтий, мають особливість притягувати увагу до себе. Якщо даний факт не є частиною Вашого задуму, не допускайте  присутність яскравого кольорового об’єкту на другому плані в своєму кадрі. Але якщо в одній частині кадру все ж присутній надто кольоровий об’єкт, в іншій має бути щось, що приверне увагу глядача. Скажімо, це може бути дія в кадрі.

Звертайте увагу на лінію горизонту. Лінія горизонту повинна бути паралельною лінії кадру, а не йти по діагоналі, западаючи в котрусь із сторін. Особливо негарно це виглядає на кадрах де присутні ріки, озера, моря й інші водні об’єкти.

Не наставляйте роги. Якщо Ви не відноситесь до людей які люблять ставити ріжки на фото, будьте уважними з гілками дерев, ліхтарями и шпилями будівель під час зйомки людей. Такі роги на голові -  не найкраще доповнення до портрету.

Напрям. Наш мозок звик читати зліва направо, так само ми оцінюємо і знімок. Тому смисловий центр краще розташовувати в правій частині кадру. Таким чином погляд і об'єкт зйомки ніби рухаються назустріч один одному. При побудові композиції завжди враховуйте цей момент.

Рух у кадрі. Знімаючи рухомий об'єкт (автомобіль, велосипедист), завжди залишайте вільний простір попереду об'єкта. Простіше кажучи, розташовуйте об'єкт так, ніби він тільки "увійшов" у кадр, а не "виходить" з нього.


Художні особливості фото

Боке - ефект розмиття, який Ви можете спостерігати на тій частині фотографії, яка знаходитися поза фокусом. Боке повністю залежить від об'єктиву, яким Ви користуєтесь, а деякі фотографи навіть використовують спеціальні об'єктиви для отримання естетично красивого боке. Гарне і в міру підібране боке зможе дати вам пару очок як хорошому фотографові.

Змазування у фотографії або відео може бути горизонтальним, вертикальним або круговим. Це досить стара техніка. Для досягнення ефекту змазування Вам знадобиться рухомий об'єкт, який Ви будете вести в об'єктиві своєї фотокамери. Перед натисненням кнопки затвора, під час натискання і після натискання - ввесь час необхідно вести об'єктив за об'єктом руху. Це створить цікавий ефект руху Вашого об’єкту в кадрі. Така техніка прекрасно підійде для зйомки спортивних подій, перегонів.

Золота або магічна година - перша година після сходу сонця або остання перед його заходом. У цей час створюється чудове освітлення, яке Ви зможете використовувати в своїх фотографіях, але будьте уважними - освітлення змінюється з кожною хвилиною.
Під час сходу і заходу сонце знаходитися близько до горизонту і більшість променів доходять до Вас, відбиваючись від хмар. Це і дає незвично м'яке освітлення, теплі відтінки і великі тіні.

Заповнення спалахом - техніка, яка дозволяє фотографу заповнити світлом темні частини на фотографії. Використовувати цей ефект можна, коли фон набагато яскравіший, ніж об'єкт зйомки, або коли він знаходиться в тіні. Все, що потрібно - це налаштувати витримку та експозицію зі спалахом і зняти те, що Вам потрібно. При використанні заповнення спалахом також необхідно знати міру, особливо при використанні спалаху  вбудованого. Перебуваючи надто близько до об'єкта зйомки, Ви можете пересвітити затемнені області, якщо ж будете надто далеко, сили спалаху не вистачить на освітлення.


Це - той мінімум, який повинна знати кожна людина, маючи фотокамеру і бажання робити якісні знімки. Дотримуючись цих базових правил при зйомці, ви зробите свої фото дійсно кращими. Знімайте із задоволенням, знімайте із любов’ю - тоді Ваші фотознімки приноситимуть вам радість.



Євгеній Морозов
Освітній проект Uknow


Бажаєте провести власний вебінар? Переходьте за цим посиланням!